Motion till ombudsmötet

av Britta Olinder och Marianne Pettersson

om Svenska kyrkans abortpolicy

OMot 1998:511

I Sverige görs omkring 30 000 aborter om året. Vi kan vara tacksamma att det i de flesta fall sker på ett betryggande sätt för kvinnan. Samtidigt kan man inte låta bli att tro att aborten i vissa fall är onödig och kanske ångras av kvinnan. Men när hon var i den svåra situationen, fanns det ingen hon kunde vända sig till.

Inom kyrkan har man lätt fördömt aborter eller inte vetat hur man skulle hantera frågan. Och så har man inte gjort något alls.

På några ställen i landet finns - i de flesta fall utomkyrkliga - grupper av människor som försöker vara till stöd för kvinnor som känner tveksamhet inför en graviditet, vare sig de går vidare till abort eller väljer att föda sitt barn. Inte minst viktigt är det att ensamma mödrar också får de nätverk som familjen förr var. Det skulle dock behövas ett mycket bredare arbete. Detta är i praktiken församlingarnas ansvar, men där finns det ofta inte kompetens för denna känsliga verksamhet.

Mot denna bakgrund hemställes

att ombudsmötet beslutar att kyrkans policy för denna stora grupp människor utformas och ett forum skapas för att samla upp erfarenheter och kunskap som kan tjäna stift och församlingar.

Göteborg den 16 juni 1998

Britta Olinder Marianne Pettersson